vineri, 24 iunie 2011

Michael Haulica despre Simona Serbanescu in "Observatorul Cultural"

In nr. 580 din 24.06.2011 al revistei online "Observatorul Cultural", cunoscutul autor si critic literar Michael Haulica face o recenzie a antologiei "Balaurul si miorita", ingrijita de Mihail Gramescu si aparuta in anul 2011, la editura Eagle. Opiniile sale nu difera foarte mult de opiniile celorlalti critici care au supus analizei aceasta antologie, dar am remarcat (cu bucurie) faptul ca de aceasta data a fost acordata mai multa atentie calitatii textelor in sine, nu doar incadrarii/neincadrarii/partialei lor incadrari  in genul fantastic. Evident, cand vine vorba de o antologie, acest aspect are o importanta vitala, dar nici aspectul calitativ nu trebuie neglijat. Desi critica lui Michael Haulica este una destul de dura in ceea ce priveste antologia in ansamblu, faptul ca analizeaza textele din punct de vedere stilistic, al coerentei intrigii SI al adecvarii la tema dovedeste, in primul rand, competenta sa si, in al doilea rand, face ca aceasta recenzie sa fie foarte valoroasa atat pentru autorii mentionati , fie ei criticati sau nu, laudati sau nu (in categoria laudati au fost inclusi si Oliviu Craznic si Balin Feri), cat si pentru cititorii care vor sa achizitioneze cartea sau care au achizitionat-o deja si doresc o contraopinie asupra textelor. Nu pot decat sa ii multumesc lui Michael Haulica pentru atentia acordata antologiei si increderea pe care mi-o acorda in legatura cu potentialul meu literar.

Acesta este un fragment din articol, puteti citi articolul integral urmand link-ul de la final:
Deși este o antologie de texte, voi trece în revistă autorii, e mai simplu.
Simona Șerbănescu. După o „încercare de eseu“ (zic eu, forțînd un pic nota) și un text filozofico-liricoid, reușește un bun fragment de proză („Casa Ceaiului“ – parte dintr-un roman?), deși sînt cam sceptic în privința romanelor japoneze scrie de europeni. Totuși, în ultimul paragraf, recade în povestitul viselor, lucru care asigură unei eleve prezența la olimpiadele de limba română, dar nu e suficient pentru proză. Însă e de urmărit Simona Șerbănescu, are potențial. Catia Maxim, care a debutat editorial în 2007 și care, de atunci, „a publicat mai multe volume de proză cu mare succes de piață“... Adică? Ce volume, ce vînzări...? Dar nu asta e important, ci textul, care se cheamă „Visul“, și vedeți mai sus faza cu eleva și olimpiada.
Dacă într-o antologie de „proză fantastică“ dau peste un text de teatru pot să-l sar? L-am sărit. (Era „Miorița“ de Emil Lungeanu).


Dănuț Ungureanu. Eros, copilul lui Afro(dita), dă din casă, cum se spune, una-alta, dar aerul de scheci umoristic, de genul celor căznite din programele TV de largă adiență, îmi taie elanul lecturii, pe care numele autorului mi-l indusese.
Cristina Manta. De ce o Poloneză de Chopin în B minor? Cea cu numrul 5, la care face referire autoarea, e în fa diez minor. În fine... mă întreb (și nu e prima dată, nu va fi nici ultima, pe parcursul acestei antologii): de unde credința că dacă îți povestești visele scrii proză fantastică?

Cînd scrie, Balin Feri are voce. Cînd citesc un text scris de el, parcă îl aud vorbind. Sînt puțini autori români care îmi dau senzația asta. Sînt cei pe care-i consider scriitori cu vînă. „Consolarea“ – reușit text despre dragoste, credință, Dumnezeu și viața de după viață. Subiectul te poate prinde sau nu, te poate interesa sau nu. Dar felul în care e scris te prinde cu siguranță, Balin Feri fiind unul dintre cei mai dotați prozatori din noul val de fantaști (nu zic științifico-fantaști, că nu e așa ceva, dar ceea ce este e bine).
Cora-Eliana Teodoru. Îu! Proza ca proza, dar adresa de e-mail din prezentarea autoarei face toți banii. La ediția a doua (dacă va fi), nu-i dați și numărul de telefon?
Atîta-i de proastă cartea asta... Mă gîndesc că Mihail Grămescu nu mai are pic de discernămînt, iar de la editură n-a citit nimeni textele, mergînd pe mîna antologatorului care – nu-i așa? – e diatamai scriitorul. Și... Și ce dacă? A fi antologator e altă meserie. Deci?


Cui folosește o astfel de carte?

Antologatorului, nu. Pentru că, dacă avea credibilitate ca autor, ca antologator nu știu dacă am să-l mai caut vreodată. Chiar mi-e teamă să nu găsesc în fiecare dintre antologiile lui tot felul de fătuțe adunate de prin cenacluri și de pe la olimpiadele de limba română, fătuțe care au legătură cu literatura cam cîte legături are trenul Intercity în gara Lehliu.

Autorilor? Puțini autori scapă neșifonați din această antologie. Balin Feri... Balin Feri... Ah, da, și Balin Feri. Cam puțini pînă acum. Și o mențiune pentru Simona Șerbănescu, ziceam.
Sursa:
http://www.observatorcultural.ro/FANTASY-SCIENCE-FICTION.-Ingindurez-privindu-l-cu-ochii-sa%C4%8C%C2%99ii-de-incordare-%28I%29*articleID_25539-articles_details.html

miercuri, 22 iunie 2011

O noua oferta Millennium Books: 30% reducere la pachetul de carti Stefana Czeller (laureata a premiului Eurocon)-"Cerneala si sange"+ Antologia "Steampunk-a doua revolutie"+ Antologia "Premiile Galileo 2011"

Avand in vedere ca mai multe site-uri europene au prezentat-o pe Stefana Czeller ca fiind laureata a premiului de incurajare Eurocon 2011(Stockholm), Millennium Books vine cu o noua oferta: reducere 30% la romanul sau "Cerneala si sange", plus doua dintre cele mai recente antologii aparute la aceeasi editura, "Steampunk-a doua revolutie" si "Premiile Galileo 2011". Cele doua antologii contin alte doua povestiri ale Stefanei Czeller, "Suflete de plumb", respectiv "Slujesc Zeului-Caine".

In ceea ce priveste antologia "Steampunk-a doua revolutie", daca nu sunteti familiarizati cu termenul sau cu acest gen literar, acesta este un bun moment sa o faceti. Povestirile steampunk au actiunea plasata in secolul al XIX-lea, prezinta o istorie alternativa si au o multime de trimiteri subtextuale (uneori de-a dreptul amuzante) la anumite opere si personaje istorice. Este cu siguranta un gen care poate fi savurat (in special) de filologi. Veti intalni nume gen Florin Pitea, Oliviu Craznic, Liviu Radu, Michael Haulica, Mircea Oprita, Costi Gurgu, Marian Truta etc.

Detalii despre comanda aici:
http://uglybadbear.wordpress.com/2011/06/22/pachetel-de-vara-2-3-x-stefana-czeller/

marți, 14 iunie 2011

Super oferta: carti Millennium cu 20% reducere!

Doar astazi mai puteti cumpara orice carte Millennium cu 20% reducere! Pentru cine nu stie, Millennium Books este o editura axata in special pe SF si Fantasy, una dintre putinele edituri care publica autori SF romani.  Pe langa volumele de autor, va recomand cu caldura antologiile, unde sunt incluse unele din cele mai bune creatii SF si Fantasy ale acestui an, dar si volumele de critica din seria Metatext, unde veti intalni nume cunoscute, ca Michael Haulica, Mircea Oprita si Florin Pitea. Acesta este link-ul catre blogul editorului Nicola Horia Ursu, unde puteti afla mai multe detalii despre modul de comanda si unde puteti downloada pdf-ul cu catalogul editurii:

http://uglybadbear.wordpress.com/2011/06/14/carti-millennium-cu-20-plus-un-catalog/

miercuri, 8 iunie 2011

Florin Pitea despre Simona Serbanescu

Pe blogul lui Florin Pitea, http://tesatorul.blogspot.com/, puteti gasi o recenzie la antologia "Balaurul si miorita". Marturisesc ca niciodata nu am citit o recenzie atat de detaliata si de bine structurata (este analizat fiecare text in parte, sunt luate in considerare greselile de ortografie, de punctuatie), dar, dupa cum se spune din batrani, "Once a teacher, always a teacher". M-a surprins (placut) faptul ca Florin Pitea, pe care il stiu ca "nu iarta", a declarat textul meu, "Casa Ceaiului", ca fiind al doilea cel mai bun text din antologie. Totusi, o clasificare clara in privinta calitatii nu exista, Florin Pitea limitandu-se la a incadra anumite texte ca fiind peste media antologiei si la a numi cateva "varfuri", printre care ma numar si eu, alaturi de Oliviu Craznic si Balin Feri. Cu permisiunea lui Florin, am reprodus un fragment din recenzie:

"Pe 16 aprilie 2011, în cadrul tîrgului de carte Bookland organizat la AFI Palace, am participat la lansarea antologiei de proză fantastică Balaurul şi mioriţa (Eagle Publishing House, Bucureşti, 2011). De parcurs, am parcurs-o în aproape două luni. Să vă spun şi dumneavoastră de ce:

În loc de "Cuvînt înainte" (sau de "Prefaţă", dacă preferaţi), antologatorul a introdus un fragment din teza de doctorat a doamnei Linda Maria Baros. Dacă fragmentul îi informează pe cititori despre basme în general, cu siguranţă că nu se referă în mod specific la nici unul dintre textele incluse în antologie.

Următorul text îi aparţine Simonei Şerbănescu şi este un eseu - "Despre un drum cu sens unic". Cum nu este nici un text de ficţiune, nici unul fantastic, mă întreb pe ce criterii l-a selectat antologatorul pentru publicarea în acest volum.

"Castanul" de Simona Şerbănescu este un text de ficţiune cu elemente fantastice, iar "Casa Ceaiului", de aceeaşi autoare, îmbină exotismul şi fantasticul. Cum "Casa Ceaiului" este un fragment de roman, probabil că vom vedea şi lucrarea de ansamblu publicată într-un viitor apropiat.

"Visul" de Catia Maxim este o schiţă lirică, mai degrabă onirică decît fantastică.

"Mioriţa" de Emil Lungeanu este subintitulată "farsă academică" şi pare să ţină de dramaturgia realistă, nu de proza fantastică.

"Noi, zeii..." de Dănuţ Ungureanu combină miturile greceşti şi realitatea românească, dar suferă de o oarecare inconsistenţă a intrigii.

"Scrisori către alter-ego sau Despre mecanica Visului" de Cristina Manta reprezintă o serie de fragmente onirice, cu lirism, fără intrigă coerentă şi fără prea mare legătură cu fantasticul.

"Consolarea" de Balin Feri concurează cu "Casa Ceaiului" pentru titlul de a doua cea mai bună proză din antologie. "Casa Ceaiului" este mai îngrijită stilistic, în schimb "Consolarea" este mai închegată în privinţa intrigii şi mai apropiată de filonul fantastic."

duminică, 5 iunie 2011

Stire de ultima ora: experti japonezi in functiile de ministri!

Trecand peste conotatiile politice, se pare ca, atunci cand vine vorba de potentiali ministri, imaginatia ziaristilor romani nu cunoaste limite! Va las sa cititi si sa va amuzati, eu ma abtin sa reproduc aceste nume exotice!

vineri, 3 iunie 2011

Cautatorii de comori in portul de la Bookfest

Se pare ca lumea editoriala romaneasca navigheaza anual intre doi poli: Gaudeamus si Bookfest. Nu mi-am dat inca seama care este Polul Nord si care este Polul Sud, cert este ca fiecare editura se imbarca din timp pe o corabie, preferabil cat mai trainica si impunatoare, si pleaca in cautare de "comori".  Unele sunt, evident, dezvaluite pe parcurs, dar cele mai de pret "comori" sunt pastrate cu sfintenie pentru clipa cea mare, cand cititorii se aduna (preferabil in numar cat mai mare) intr-unul din cele doua porturi, respectiv cel de la Gaudeamus sau cel de la Bookfest, pentru a descoperi "comorile" ascunse pe corabiile din porturi. Am asteptat cu nerabdare momentul in care si anul acesta, la fel ca in alti ani, corabiile sa se stranga in port, mai ales ca ascultasem multe povesti despre aventurile anumitor editori, redactori etc si ma cutremusarem cand auzisem obstacolele pe care le-au avut de trecut. Si iata ca, intr-o zi (cu soare), corabiile s-au strans in portul de la Bookfest. Erau de toate felurile: mai mici, mai mari, cu un echipaj impresionant sau cu unul format din doi-trei membri, vopsite in rosu, alb, negru... Diversitate, da, "diversitate" este cuvantul. Dar...ups! Mare parte din cititorii de la Gaudeamus (unde, in toamna, se circula pe doua coloane ca sa se evite coliziunile) disparusera. Desi corabiile erau la locul lor, portul parea pustiu. Evident ca forfota nu disparuse intru totul, dar asta era senzatia, de pustietate. Ori portul era prea mare, ori cititorii erau prea putini. Dar si acesti cititori, cand venea vorba de vreo "dezvaluire" a comorilor, se adunau in numar mare, iar bliturile aparatelor de fotografiat se aprindeau unul dupa altul. Asa s-a intamplat, de exemplu, la lansarea Millenium Books, cand, uitandu-ma in spate, am avut impresia  ca jumatate din cititorii din port se stransesera acolo, in special pentru a-i vedea pe laureatii Premiilor Galileo expunandu-si cu mandrie trofeele. Iar dupa lansare, s-au repezit, care mai de care, sa prinda o bucata din comoara. Asta la Millenium. La LEDA, unde s-au prezentat comori recent descoperite cum ar fi Kay Hooper-"Viziuni insangerate", Robert J. Sawyer-"Flashforward", Kate Atkinson-"Dupa fapta si rasplata", David Moody-"Furiosii" si volumul IV din "Cartea Soarelui Nou" a lui Gene Wolfe, cititorii au avut acces la comori chiar si in timpul prezentarii, asa ca multi erau imprastiati prin cabinele "corabiei", doar doar or gasi o comoara care sa le starneasca interesul. Iar corabia Grupului Editorial Corint era enoooorma, una dintre cele mai mari de la Bookfest, asa ca aveau unde cauta si de unde alege. La lansare au vorbit Michael Haulica, Cristina si Stefan Ghidoveanu si Florin Pitea. Iar cand a inceput Florin sa strige "Severian s-a intors! Severian s-a intors! Se...ve...rian s-a intors!", lumea chiar nu s-a mai putut abtine sa nu isi ia putin ochii de la comorile expuse si sa asiste la lansare. Desi "portul" Bookfest parea mai pustiu decat de obicei, dorinta de descoperire m-a facut sa ma opresc si sa cercetez fiecare corabie in parte si sa plec, ca multi altii, incarcata de comori. Asa ca, dragi cititori, nu ocoliti "porturile", pentru ca tot cartile raman comorile cele mai de pret!
                                         Cristina si Stefan Ghidoveanu

                   Michael Haulica (stanga) si Cristina Ghidoveanu (dreapta)

                                  Florin Pitea: "Se..ve...rian s-a intors!"

         Bogdan Tudor Bucheru (stanga) si Catalin Badea-Gheracostea (dreapta),
                                                savurand momentul

                                      Nicu Voicu, imortalizand momentul

                                      "Comorile" recent descoperite
                                               ale editurii LEDA